„Od dziś serwis eBGŻ dostępny także w wersji na urządzenia mobilne – eBGŻ Lite.” – taki komunikat otrzymali klienci banku BGŻ 29 maja. Jako, że jestem klientem tego banku, to postanowiłem się bliżej przyjrzeć serwisowi.
Zacznę od interfejsu użytkownika, bo wydaje mi się, że to największa zaleta strony. Zdecydowanie nie ma się do czego przyczepić. Nawigacja jest bardzo przejrzysta, wszystkie przyciski nawigacyjne zostały umieszczone w prawidłowych miejscach. Elementy klikalne mają odpowiedni rozmiar, by móc nawigować palcem. Strona idealnie dopasowuje się do każdej rozdzielczości ekranu. Kawał dobrej roboty ze strony Asseco.
Podoba mi się również szata graficzna serwisu. Udało się ładnie połączyć kolory (szary, zielony, żółty) tak, aby całość była bardzo spójna ze stroną informacyjną oraz z pełną wersją serwisu transakcyjnego. Strona jest przejrzysta, bez żadnych zbędnych grafik, dzięki temu jest też lekka.
Poniżej dodaje kilka zrzutów ekranu, które zrobiłem w trakcie korzystania z eBGŻ Lite:
Użytkownik otwierając w przeglądarce mobilnej adres ebgz.pl jest oczywiście przenoszony na wersję mobilną, jednak zanim to nastąpi jest zauważalnych kilka przekierowań opóźniających załadowanie się tej wersji. Trochę to dziwne, bo rozpoznanie przeglądarki mobilnej jest możliwe po stronie serwera – nie ma potrzeby pokazywania użytkownikowi żadnych przekierowań. Innymi słowy, te przekierowania mogłyby być niewidoczne dla użytkownika.
BGŻ Lite ma jeszcze kilka drobnych błędów, których naprawa powinna być łatwa do wykonania. Poniżej na pierwszym obrazku uwidoczniłem brak poprawnej strony 404. Na kolejnym widać kłopoty z polskimi znakami. Z kolei na ostatnim obrazku widać dziwny komunikat, który pokazuje się użytkownikowi po wygaśnięciu sesji. Zamiast komunikatu o zakończeniu sesji jest informacja o „błędzie aplikacji” – może to niepokoić niektórych użytkowników.
Zainteresował mnie komunikat prasowy oraz kilka informacji dotyczących eBGŻ Lite na stronach bgz.pl:
Przeglądarki dedykowane i wspierane przez Bank do obsługi serwisu eBGŻ lite to Opera Mobile 21, Safari mobile oraz Google Chrome 34
Zastanawiające jest dlaczego akurat przy tych dwóch przeglądarkach podany jest konkretny numer wersji, a jednocześnie pominięta jest „webkitowa” przeglądarka wbudowana w Androida, która jest przecież najczęściej używaną przeglądarką mobilną. Ciekawy jest też fakt wspierania Google Chrome w wersji 34, czyli wersji, która była dostępna w Google Play zaledwie przez miesiąc. Aktualnie Chrome jest dostępny w wersji 35 i nie ma możliwości pobrania wersji 34, z resztą wątpliwe, aby klient specjalnie pobierał konkretną wersję przeglądarki, by móc korzystać z eBGŻ Lite.
Mocno podkreślamy, że nie wysyłamy przy okazji aktywacji systemu, żadnych dodatkowych informacji, nie prosimy o wpisywanie PIN-ów do aktywacji urządzeń ani innych kodów
Aktualnie żaden bank nie oferuje wersji lite, która wymagałaby wykonania jakiejkolwiek akcji, aby móc korzystać z systemu. Pracownik banku wyraźnie nawiązuje do aplikacji mBanku, Meritum Banku, Millenium i ING, gdzie faktycznie jest konieczność ustawienia PIN-u by móc potem się łatwiej logować.
Serwis eBGŻ Lite jest przeznaczony dla urządzeń mobilnych wykorzystujących przeglądarki oparte na technologii HTML5.
Nie ma przeglądarek opartych na technologii HTML5, współczesne przeglądarki różnią się tylko stopniem wsparcia dla HTML5.
Został on wzbogacony o funkcjonalność GPS
Warto jednak dodać, że dokładność pomiaru położenia nie jest taka jak w aplikacjach mobilnych. eBGŻ Lite wykorzystuje jedną z funkcji HTML5. Lokalizacja użytkownika (po wyrażeniu zgody) jest określana dość zgrubnie – czasem dokładność może być nawet kilkanaście kilometrów. W aplikacjach mobilnych lokalizacja jest określana szybciej bez pytania o zgodę (oczywiście zgodnie z ustawieniami lokalizacji w systemie operacyjnym). Poniżej wspomniana funkcja HTML5 (kawałek kodu żródłowego eBGŻ Lite):
$window.navigator.geolocation.getCurrentPosition(function(position){
$scope.position=position.coords,$scope.$apply(function(){
var pos=new google.maps.LatLng($scope.position.latitude,$scope.position.longitude);
map.setCenter(pos);
new google.maps.Marker({
position:pos,map:map,title:"Hello World!"
});
$scope.setupMarkers(map)
})
}
Aplikacja jest już dostępna dla wszystkich klientów indywidualnych banku (…) „Wersja lite ma dodatkową korzyść: jest dostępna na wszystkich urządzeniach
Zamienne używanie określenia „aplikacja mobilna” i „wersja lite” lekko wprowadza w błąd. Aplikacja mobilna to oprogramowanie instalowane w mobilnym systemie operacyjnym. eBGŻ Lite nie jest aplikacją mobilną, jest stroną internetową przystosowaną do urządzeń mobilnych. Stwierdzenie „Wersja lite ma dodatkową korzyść: jest dostępna na wszystkich urządzeniach” jest truizmem – strony internetowe działają w przeglądarkach internetowych, które z kolei są domyślnie zainstalowane na urządzeniach mobilnych.
Jak już wspomniałem na wstępie eBGŻ Lite jest bardzo przyjemną w użytkowaniu lekką wersją systemu transakcyjnego. Powraca więc pytanie: co jest lepsze dla banków, wersja lite czy aplikacja mobilna? Odpowiedź jest prosta, bank powinien mieć zarówno wersję lite jak i aplikację mobilną. To drugie rozwiązanie jest oczywiście droższe w przygotowaniu i utrzymaniu, ale zdecydowanie pozwala na więcej możliwości. Jednak przy obecnej sytuacji na rynku, oferowanie przez małe banki bankowości mobilnej ograniczającej się do wersji lite wydaje się być wystarczające.
android, asseco, bgż, ebgż lite, google chrome, html5, interfejs użytkownika, nawigacja, przeglądarka mobilna, serwis transakcyjny
Najnowsze komentarze