Bankowość mobilna,Innowacje

Bank SMART – prawie jak kiedyś mBank

19 Cze , 2014  

„Bank SMART” to nowy projekt FM Banku i jednocześnie drugi mobilny bank w Polsce. Bank teoretycznie wystartował 11 czerwca, chociaż tego dnia aplikacja nie była dostępna w Google Play.

Konto założyłem niezwłocznie, jak tylko aplikacja pojawiła się w sklepie. Głównie dlatego, że szefem projektu jest Sławomir Lachowski, czyli człowiek – legenda w bankowości, twórca mBanku. W projekcie uczestniczy też trzech innych współpracowników ze „starego” mBanku. Bank sam o sobie pisze, że kieruje się zasadą „mobile first”. Trochę dziwne to stwierdzenie biorąc pod uwagę, że aplikacja mobilna jest dostępna tylko dla użytkowników korzystających z Androida, czyli 74% użytkowników smartfonów łączących się z internetem. Aplikacja nie jest dostępna dla użytkowników iOS (22% rynku) i Windows Phone (2.5% rynku). Z drugiej strony jest to zrozumiałe wziąwszy pod uwagę niskobudżetowy charakter projektu.Bank podał, że aplikacja na iOS jest w planach, jednak nie podał żadnej konkretnej daty.

Pierwsze wrażenia

Wchodząc na stronę uwagę przyciąga logo, które jest bardzo podobne do logo „starego” mBanku.

Teksty zamieszczone na stronie („bez ściemy” itd.) zdradzają, że projekt jest kierowany do młodych osób i chyba tylko u nich może się spotkać z większym zainteresowaniem. Jednym z wabików na te osoby ma być bezużyteczny gadżet o nazwie „Bankowość Głosowa„, który nie jest niczym nowym. Rozpoznawanie komend głosowych zostało już wcześniej wprowadzone przez pierwszy mobilny bank w Polsce, czyli Meritum Bank Mobilny.

Na uwagę zasługuje również agresywny copywriting:

  • U innych płacisz, u nas masz za darmo,
  • Ułatwiamy życie, inni marnują Twój czas,
  • Bez ściemy. Stawiamy na proste zasady i przejrzyste reguły,
  • Oszczędzaj na 4% bez żadnych ograniczeń  – ograniczenie jednak jest, bo można przelewać tylko na Smart Konto, a dodatkowo drugi i kolejny przelew kosztuje 5 zł,
  • Konkurencja opłaca celebrytów. My dajemy konto bez opłat.

Na stronie głównej zamieszczono tabelę „U innych płacisz, u nas masz za darmo”. Nie wiedzieć czemu Bank Smart porównuje swoje Smart Konto z kontem osobistym w PKO BP, kompletnie ukrywając swoją realną konkurencję. Konkurencją dla Smart Konta jest T-Mobile konto, które ma 10 darmowych przelewów natychmiastowych (w Banku SMART brak tej opcji nawet za opłatą), darmowe wypłaty z bankomatów (w Banku SMART za czwartą i kolejną wypłatę w miesiącu zapłacimy 5 zł), darmowe przelewy do ZUS/US – dla odmiany za te przelewy w Banku SMART zapłacimy 5 zł. Pomysł zastosowania zasady 0 zł / 5 zł w Tabeli Opłat i Prowizji został zapożyczony z Banku Pocztowego, czyli z byłego miejsca pracy dwóch współpracowników Pana Lachowicza.

Serwis transakcyjny w przeglądarce

Wygląd serwisu transakcyjnego trochę przypomina mi Simple, ale może to tylko moje wrażenia. Na początek zalogowałem się do systemu na komputerze i tu lekkie zdziwienie, bo layout delikatnie się „rozjeżdżał” w mojej przeglądarce (Opera). W systemie nie zastosowano Responsive Web Design (RWD) – wygląda tak samo na komputerze, tablecie czy smartfonie.

Sam layout jest bardzo prosty, ale jednocześnie nieprzemyślany, 2/3 strony zajmuje białe tłe, co można zauważyć poniżej. Skoro nie ma RWD to zastanawiałem się jakie jest dedykowane urządzenie do korzystania z serwisu transakcyjnego Smart Banku? Wydawać by się mogło, że komputer, ale tam jak już pisałem 2/3 strony stanowi białe tło. Ani na smartfonie, ani na tablecie nie da się korzystać z systemu, bo teksty są nieczytelne, poniżej kilka zrzutów ekranu. Moje pytanie pozostanie bez odpowiedzi.

Formularze w aplikacji

Mam wrażenie, że formularze w aplikacji nie są do końca przemyślane. Na pierwszym zrzucie widać komunikat „Niepoprawne dane, sprawdź formularz”. Taki komunikat nic nie mówi użytkownikowi, zamiast poinformować, w którym polu jest błąd, to system jedynie lakonicznie informuje „sprawdź formularz”.

Na drugim screenie widać formularz przelewu do Urzędu Skarbowego. Jeśli Bank Smart go nie zmieni, to z pewnością Urząd Skarbowy w Aleksandrowie Kujawskim otrzyma wiele wpłat z tytułu podatku akcyzowego (AKC). W tych dwóch polach aplikacja nie powinna użytkownikowi domyślnie wskazywać konkretnego US, ani formularza, w przeciwnym wypadku klient omyłkowo może wysłać przelew w tej postaci.

Założenie konta

Widać dużą analogię do pierwszego mobilnego banku w Polsce. Meritum Bank Mobilny jako pierwszy wdrożył rozwiązanie polegające na sfotografowaniu i odczytaniu danych z dowodu osobistego. Konto można założyć „na przelew” bez weryfikacji przeprowadzanej przez konsultanta – jak np. w ING. Rozwiązanie dość niebezpieczne o czym boleśnie przekonało się kilka banków. Jeszcze w tym roku KNF ma wydać rekomendację w tej sprawie.

Poniżej kilka zrzutów ekranu z procesu zdalnego zakładania konta:

Aplikacja mobilna od środka

Aplikacja otwiera się bardzo długo, ale nie to jest w niej najgorsze. Przy drugim uruchomieniu (i kolejnych też) wskaźnik ładowania dochodzi do połowy i aplikacja się zamyka… Byłem ciekawy, czy ten sam bug występuje na wszystkich urządzeniach z Androidem. Na szczęście na drugim smartfonie problem już nie występował. Aplikacji należy się duży plus za layout, przypadł mi do gustu. Nie mam żadnych zastrzeżeń do użyteczności interfejsu użytkownika (prócz wspomnianych wcześniej formularzy). Poniżej kilka zrzutów ekranu z aplikacji mobilnej:

Podsumowanie

Mimo tego, że mój wpis ma wydźwięk pejoratywny i jestem przekonany, że projekt nie osiągnie sukcesu na miarę mBanku to jednak myślę, że Bank Smart spotka się z pewnym zainteresowaniem. Dla grupy docelowej Banku Smart najważniejsze są opłaty za prowadzenie konta i wykonywanie przelewów elektronicznych – a  te są darmowe. Klienci otrzymali magiczne 4% na koncie oszczędnościowym bez górnego ograniczenia kwoty, co faktycznie jest istotnym wyróżnikiem na rynku. Co prawda oprocentowanie konta oszczędnościowego w tej samej wysokości oferuje już Raiffeisen i Millenium, ale tam górne ograniczenia kwoty wynoszą odpowiednio 20 i 25 tys. zł. Sytuacja może się lekko zmienić, gdy na koniec roku RPP podniesie stopy procentowe.

Bank SMART jeszcze w tym roku chce pozyskać 30 tys. klientów. Nierealne.

Podziel się:

, , , , , , , ,


One Response

  1. Jagoda napisał(a):

    Samo konto ok ale niestety problemy z przelewaniem w soboty i niedzielę. Bank księguje wpłaty w dni robocze nie tak jak w innych bankach .Nie ma aplikacji Konto CONNECT. Takie normalne ,zwykłe żadna rewelacja.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Spodobała Ci się ta strona? Daj znać znajomym :)